Tuesday, August 5, 2008

Orang Kelantan Tamak

Apa khabar orang Kelantan?Tentu anda akan teruja jika anda membaca tulisan saya ini.Semua yang ditulis ini berdasarkan pemerhatian dan pergaulan saya dengan orang Kelantan selama 20 tahun.Agaknya apa yang telah berlaku itu telah cukup mengambarkan sikap orang Kelantan di negara ini.Tapi mungkin tidak kepada orang Kelantan yang beriman,tapi sepanjang pergaulan saya dengan orang Kelantan mereka kebanyakannya bersikap tamak,pentingkan diri sendiri,tidak menghormati pendapat orang lain,mementingkan puak mereka sahaja,tidak ikhlas dalam pergaulan,mungkir janji jika berurus niaga dengan mereka,pandai bermain kata-kata dan bermuka-muka.Saya beri contoh yang nyata tentang sikap asobiyah mereka ini,ia jelas kelihatan di pusat pengajian tinggi,di tempat kerja.Saya kira anda pernah mengalami apa yang selalu dialami oleh saya,apabila kita berkawan dengan mereka selalunya kita tidak kisah dan tetap dalam keadaan yang seimbang jika ada kawan kita yang lain datang tapi TIDAK bagi orang Kelantan kerana mereka akan meninggalkan anda jika rakan Kelantan mereka datang dekat mereka walaupun anda akan ditinggalkan keseorangan.BETULLLLLLLLLL

4 comments:

yusri said...

wei..
jangan kata orang kelantan je macam tu..orang n9,orang kedah., penang dan selangor pun sama....
tak de keje lain ke? awak ni tak belajar ke ape.....kita kan orang melayu islam....mana nilai2 persaudaraan saudara ?kalau berdasarkan pengalaman saya sebagai orang kelantan...saya pun kena benda yang sama dengan orang n9,kedah,penang,selangor,sabah,sarawak....sebabnya...bahasa..tapi saya tak kisah pun ,,,,tak macam saudara...cuba buka fikiran tu sikit...kita ni sesama islam ...buat apa nak mengadu domba macam ni? cari lah kerja yang berfaedah seperti fikirkan nasib anak2 kecil di palestine dan sebagainya....kalau macam ni bila orang melayu dan islam nak maju?

Unknown said...

hehehe...saya xde komen...terpulang kat individu tersebut...kalo dia org nak tinggal lam puak sendiri,biarlah,asalkan dia org gembira,asalkn x terover sampai menindas dan menganggu ketenteraman org lain...jgn nanti kalo dah berkumpul dgn "kaum kerabat" tu,buat ketupat pulak byk2...itu x leh dibagi muka...

orga said...

lancau...lu cakap elok2 sikit bro..jangan main sedap lu je..kang kepala bersepai..macam lu baik sangat

mrseja84 said...

saye pena rasa..x slh la nk kwn puak2..tp x elok la menunjuk sgt.kalau nk tglkn kwn krn kwn snegeri bgtau la baik2 dn x myinggung bb d abaikn.mcm kcg lupa kn kulit..yg pntg pandaila bwk diri.ikut keadaan skeliling.be mature la rakyat malaysia.